Ondoordacht verkeersbeleid Jan Sanderslaan voorspelt chaos

Op 21 november 2018

Dit is geen duidelijk plan, deze snelle regeling gaat vandaag al in voege en is gevaarlijk!

Het voorstel tot invoeren van een schoolstraat werd niet goedgekeurd door onze fractie.
Oei, is dat dan niet veiliger voor de schoolkinderen? Jawel, maar ook de buurtbewoners tellen mee.

Het gaat om het plan om  de Jan Sanderslaan tussen de Assestraat en de Meidoornlaan om te vormen tot een schoolstraat op bepaalde uren. Op die momenten mogen geen auto's in de Jan Sanderslaan in het gedeelte tussen Assestraat en Meidoornlaan. De bedoeling is dat  leerlingen en ouders veilig met de fiets of te voet de schoolpoort kunnen bereiken. Klinkt goed toch?

Het gevolg is echter dat de auto’s van wie zijn kinderen heeft afgezet, de Jan Sanderslaan inrijden en dan afgeleid worden via de Meidoornlaan. Dat gaat voor files en overlast zorgen en het verkeer gaat moeilijk kruisen in de smalle Meidoornlaan.

Eerder werden al twee voorstellen van N-VA om de verkeersveiligheid te bevorderen weggestemd door de meerderheid.
Zone 30 was niet nodig in heel de wijk, een bijkomende spiegel voor wie de Jan Sanderslaan uitrijdt richting Kleidaallaan is ook weggewuifd.
Nochtans kiezen vele automobilisten voor de uitweg Assestraat vanwege beter zicht op de weg.

Daarom stelt N-VA voor heel de wijk verkeersveiliger te maken, de signalisatie te verduidelijken tijdens de schoolstraat (waar wel of niet stationeren) en deze info te bezorgen aan de betrokkenen, en vooral de doorstroming te verzekeren voor de bewoners die op die uren met de auto gaan werken.

Pas als aan deze drie voorwaarden is voldaan geloven wij dat de doelstelling, veilig met de fiets of te voet de schoolpoort bereiken, kan bereikt worden.

Eerst denken, dan uitvoeren. Trial and error is geen optie wanneer het om verkeersveiligheid gaat!

Hoe waardevol vond je dit artikel?