Renovatieplannen GBS De Regenboog

Op 23 oktober 2014, over deze onderwerpen: Onderwijs
Renovatieplannen GBS De Regenboog

Op 21/10/2014 werden de renovatieplannen van GBS De Regenboog voorgesteld aan de gemeenteraad. Wij zijn onmiddellijk tot de conclusie gekomen dat het gemeentebestuur deze plannen heeft laten opmaken met onvoldoende toekomstvisie. Wij zien de investering wel zitten maar niet de uitvoering.

Wij begrijpen niet dat er niet meer extra klassen voorzien worden bij de renovatie van de school. Er wordt namelijk verwacht dat het aantal inwoners in Hemiksem de komende jaren met 3 à 4000 personen zal stijgen, en tengevolge daarvan uiteraard ook het aantal jonge kinderen.

Nu gebeurt net hetzelfde als bij de buitenschoolse kinderopvang, waarvan bij de opstart al bleek dat er onvoldoende capaciteit was voorzien. Iets wat bij de bevolking al voor erg veel wrevel en ongenoegen heeft gezorgd, wat in de voorbije gemeenteraden trouwens ook al uitvoerig aan bod is gekomen. Het is een kwestie van tijd voor men dan ook in de gemeentescholen met capaciteitsproblemen te kampen zal hebben.

Wij juichen het uiteraard toe dat er eindelijk renovaties gebeuren, die trouwens al jaren hoognodig waren. Maar men gaat nu een investering doen van ettelijke miljoenen voor een bouw, die uiteindelijk aan één van de volgende legislaturen (en aan de Hemiksemnaren) opnieuw miljoenen gaat kosten wegens noodzakelijke uitbreidingen.

Een tweede probleem vinden wij de grote glaspartijen tot op de grond: die gaan zorgen voor extra onderhoudskosten, extra energiekosten, en kinderen met hoogtevrees gaan zich niet in die gebouwen durven begeven. Veel glaswerk is mooi, maar eenvoudigweg niet kindvriendelijk.

Tot slot vinden wij dat dringende renovaties zich eveneens opdringen in de school in de Jan Sanderslaan, maar daar wordt met geen woord over gerept.

Wij vrezen dat deze school eerder een prestigeproject is voor het huidige bestuur, en zijn daarom geen voorstander van deze renovatieplannen zonder toekomstvisie.