N-VA gaat niet akkoord met meerjarenplan van de coalitie in Hemiksem

Op 21 december 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
N-VA gaat niet akkoord met meerjarenplan van de coalitie in Hemiksem

Op de gemeenteraad van 17 december kon de oppositie niet akkoord gaan met het meerjarenplan en het budget 2014, naar aanleiding van de voorstelling van de beleids-en beheerscyclus door de financieel beheerder.

N-VA begrijpt niet waarom het gemeentebestuur niet protesteert tegen het feit dat ze een jaar langer moeten wachten op 700.000 euro doorstorting van de personenbelasting.

Bovendien wordt er in de beleidsdoelstellingen nergens iets vermeld over de ondersteuning van de middenstand. Er is geen beleidsdomein “ondernemen en werken”  en men heeft blijkbaar nog nooit gehoord van een strategisch commercieel plan. In Hemiksem wordt niets ondernomen om het aantal detailhandels en horecazaken in stand te houden of te vergroten. Nochtans zou dit voor meer werkgelegenheid en gemeentelijke inkomsten kunnen zorgen.

N-VA merkte ook op dat in Hemiksem de personeelskosten ruim 50% van het budget bedragen, terwijl het Vlaamse gemiddelde 40% is en de aanbevelingen van het VVSG slechts 30% om een gemeente financieel leefbaar te houden.  De financieel beheerder beaamt in haar SWOT-analyse dat de personeelslasten in Hemiksem een grote zwakte en een stijgende factor zijn in de kosten.
Uiteraard wil N-VA hiermee niet zeggen dat er mensen moeten ontslagen worden, maar dat het personeelsbeleid veel efficiënter moet gevoerd worden, zeker naar de toekomst toe.

N-VA was ook niet akkoord met een aantal “pestbelastingen” die zo laag zijn dat de administratieve kost groter is dan de belasting zelf, en zou die liever afgeschaft zien.