Jonge Gezinnen

Op 6 november 2011

De N-VA wil Hemiksem aantrekkelijk houden voor jonge gezinnen. De uitdagingen zijn dan ook groot.

Zoals overal in de rand rond Antwerpen zijn ook in Hemiksem de vastgoedprijzen sterk aan het  stijgen. De betaalbare woningen zijn meestal verouderd en moeten grondig gerenoveerd worden. Hier dient het gemeentebestuur te helpen. Financiële ondersteuning is een mogelijkheid. De mensen grondig informeren over budgetvriendelijk renoveren is een andere optie. Wij denken dan aan premies (Vlaamse, gemeentelijke, nutsbedrijven) en zelfs groepsaankopen voor bijvoorbeeld isolatiewerkzaamheden.

De laatste jaren zijn er in Hemiksem een aantal supermarkten bijgekomen maar we mogen zeker onze gewone handelaars niet vergeten. Het centrum van Hemiksem moet terug meer winkels aantrekken. De laatste jaren zijn er al een aantal bijgekomen en we zijn
verheugd dat in het nieuwe RUP er nog extra plaats wordt voorzien. Winkels op wandel- of fietsafstand zijn niet alleen handig en milieuvriendelijk maar ze stimuleren ook het sociale weefsel.

Door de huidige en de te verwachten groei aan jonge mensen in Hemiksem en door het feit dat onze scholen meer en meer kinderen aantrekken van andere gemeentes, wordt het plaatsgebrek en de verouderde infrastructuur in zowel de vrije als gemeentescholen steeds nijpender. De N-VA is zich ervan bewust dat de gemeente dat niet allemaal kan oplossen maar ze moedigt elke toekomstige ondersteuning aan.

Bij elke renovatie van straten en pleinen dient speelruimte en speelinfrastructuur te worden voorzien. Graag opperen we hier het idee om een stuk van het Kallebeekpark in te richten als speelbos. De jeugdbewegingen en alle kinderen van Hemiksem zouden
zodoende een geweldige bijkomende speelomgeving krijgen.

Kallebeekpark

Hoe waardevol vond je dit artikel?