N-VA Hemiksem

CD&V en SP.A blijven samen besturen

Op 19 oktober 2012

Beide partijen sloten dinsdagavond een nieuw bestuursakkoord. Huidig burgemeester Eddy De Herdt (SP.A) geeft zijn sjerp wel door aan huidig eerste schepen Luc Bouckaert (CD&V). CD&V heeft zeven zetels en wist die te behouden. SP.A verloor één zetel en komt op zes. De nieuwe bestuurscoalitie is zo 13 van de 21 zetels sterk in de gemeenteraad. ‘De huidige meerderheid werd niet afgestraft. Het verschil in aantal voorkeurstemmen tussen de nieuwe burgemeester, Luc Bouckaert, en afscheidnemend burgemeester Eddy De Herdt is ook niet zo groot. Bouckaert kreeg 1.031 voorkeurstemmen, maar 43 naamstemmen meer dan Eddy De Herdt.

Omdat zowel op de CD&V- als op de SP.A-lijst de jongeren heel goed scoorden, zal het nieuwe schepencollege wel sterk verjongd worden. Op de CD&V-lijst zijn vier van de zeven verkozenen jongeren: schepen Koen Scholiers, gemeenteraadslid Vicky Dombret, Nicky Cauwenberghs en Jenne Meyvis, de kandidaat van Groen op de CD&V lijst. Voor SP.A raakten zowel Levi Wastyn (26) als Stefan Van Linden (21) verkozen.

Bij SP.A geven huidig burgemeester Eddy De Herdt en OCMW-voorzitter Hendrik Wastyn, beiden 66, de fakkel door aan de jongere fractieleden om een uitvoerend mandaat uit te oefenen in het schepencollege.

N-VA (4 zetels), Vlaams Belang (2 zetels), Open VLD (1 zetel) en N-VH (1 zetel) blijven in de oppositie.

Hoe waardevol vond je dit artikel?