N-VA over plannen A12 van CD&V: “Tikkeltje hypocriet”

Op 15 september 2016
Infografiek kruispunten A12

CD&V deelt de laatste weken in de Rupelstreek en Aartselaar foldertjes uit met hun plannen voor de herinrichting van de A12. Daarin is sprake van het afsluiten van de kruispunten Leugstraat/Vluchtenburgstraat en Guido Gezellestraat/Helststraat, het insleuven van de A12 onder de twee resterende kruispunten en een groot rond punt boven de A12 op de twee openblijvende kruispunten. “Op zich een goed plan, want het is de denkpiste die de N-VA al in 2014 lanceerde. Maar dat de CD&V een nog te onderzoeken plan al uitbrengt en claimt als hun idee, nadat er onder CD&V-minister Crevits jarenlang geen enkele stap werd gezet om de A12 te hervormen, stemt toch wel heel bitter”, reageren de N-VA-afdelingen uit Aartselaar, Hemiksem en Schelle.

De uitgangspunten kunnen alvast op begrip rekenen bij Bart Lambrecht (N-VA), schepen van Mobiliteit in Aartselaar. “Hetzelfde idee hebben we in 2014 al eens gelanceerd en voorgesteld aan het Agentschap Wegen en Verkeer en de minister om verder te onderzoeken. Dat gebeurt nu ook daadwerkelijk via een nieuwe studie. Alleen is het plan van CD&V wel heel voorbarig, of ronde punten beter zijn dan een verkeerslichtgeleid kruispunt is nog maar de vraag. En CD&V vergeet de essentiële terugkeerlussen voor de openblijvende kruispunten. Je kan toch onmogelijk de twee middelste kruispunten gaan afsluiten en al dat verkeer dan ook nog eens op de openblijvende kruispunten sturen? Je hebt terugkeerlussen nodig zoals aan de Pierstraat of Ikea. Zonder terugkeerlussen creëert het plan van CD&V verkeerschaos”, vindt Lambrecht, die de plannen technisch onder de loep nam.

De plannen van CD&V zijn niet alleen onvolmaakt, de timing van bekendmaking is ook behoorlijk ongelukkig. “Minister Weyts (N-VA) lanceert deze maand nog een studieopdracht om deze uitgangspunten te onderzoeken. Maar mogelijk blijkt uit de studie dat er andere oplossingen beter zijn of dat bepaalde zaken onhaalbaar zijn. Is het daarom echt nodig van CD&V om het publiek nu al te bespelen met ideeën die niet eens op hun haalbaarheid zijn onderzocht? Zijn er al niet genoeg ballonnetjes opgelaten over de herinrichting van de A12? Op de duur verliest de politiek al haar geloofwaardigheid door dit soort van vroegtijdige ‘oplossingen’ te communiceren”, zegt Erik Van Lierde, voorzitter van N-VA-Hemiksem.

Dat CD&V nu plots de ideeën voor de herinrichting van de A12 tracht te claimen, kan er bij Walter Lembrechts, N-VA-fractieleider in Schelle, absoluut niet in. “In 2006 werd een streefbeeldstudie gemaakt voor een volledige insleuving van de A12. Maar dat project bleek al snel te duur en kon ook niet via PPS gefinancierd worden. Het plan was dus niet realistisch. En daarna, onder minister van Openbare Werken Crevits (CD&V), gebeurde er werkelijk niets. Geen enkel nieuw, realistisch of betaalbaar plan werd gelanceerd of onderzocht. Moest de CD&V toen al wat moeite hebben gedaan bij hun minister, hadden we nu waarschijnlijk kant en klare plannen die we konden uitvoeren om de levensgevaarlijke kruispunten aan te pakken. De realiteit is dat onze N-VA-minister Ben Weyts volledig van nul moet beginnen. Deze keer heeft Weyts echter wel de herinrichting van de A12 in zijn beleid opgenomen, gaat hij kredieten voorzien en wordt deze studie gelanceerd. Dat is dus veel meer dan wat CD&V ooit voor de A12 heeft gedaan. Dat net CD&V nu de ideeën voor de herinrichting claimt, is bijzonder hypocriet als je de geschiedenis van het dossier wat kent.”

Kamerlid en burgemeester van Aartselaar Sophie De Wit (N-VA) besluit echter positief: “We kunnen wel uit de ballonnetjes van CD&V concluderen dat ze de ideeën van N-VA voor de herinrichting steunen. Dat doet ons hopen dat er voldoende politiek draagvlak zal zijn om de A12 grondig aan te pakken. Het is alleen te hopen dat CD&V zich bij de resultaten van de studie zal willen neerleggen, ook als daaruit blijkt dat andere voorstellen beter zijn en het zogenaamde ‘CD&V-idee’ naar de prullenmand wordt verwezen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is